Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Nazwa użytkownika: Hasło:
Strony: 1   Do dołu

Autor Wątek: Prawa autorskie - na forum. Co i jak?  (Przeczytany 5267 razy)

zulix

  • Administrator
  • Bardzo wygadany
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 910
  • Chemik japoński ("jako taki")
    • Podkarpackie forum akwarystyczne
Prawa autorskie - na forum. Co i jak?
« dnia: Listopad 03, 2010, 20:43:23 20:43 »

Myślę, że może się czasem przydać wiedza co i na jakich zasadach możemy zamieścić na forum... stąd taki tekścik, który opracowałem oczywiście już wcześniej.

W mojej pracy muszę mieć rozeznanie w prawach autorskich mimo, że nie jestem prawnikiem. Tak więc w uproszczeniu, bez prawnej nomenklatury, ale raczej poprawnie opiszę te sytuacje, które mogą nas zainteresować na forum.

Jak powstaje utwór i czyją jest własnością
   W Polsce twórcą jest ten, który wytworzył produkt określany mianem "twórczy", czyli mający indywidualne cechy twórcy. Dotyczy to dzieł sztuki, rozwiązań technicznych, tekstów, fotografii itp. Dziełem twórczym są też różne kompilacje wiedzy rozsianej w wielu miejscach - wchodzi to już w zakres prac naukowych, popularyzatorskich, dziennikarskich itp. Trudno sobie wyobrazić, aby każdy twórca (dziennikarz, naukowiec, pisarz itp.) pisał zawsze i wyłącznie "z głowy". Co ważne ochrona trwa od chwili powstania utworu bez żadnej akcji ze strony twórcy. Stąd twórca nie musi pisać, że "wszelkie prawa zastrzeżone", "przedruk za zgodą twórcy" itp. bo wynika to z ustawy. Podkreślam to dlatego bo część ludzi uważa, że jeżeli autor tekstu nie napisał powyższych formułek to tekst nie ma praw autorskich.